" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Saturday, April 29, 2006

KEBANGKITAN SEMULA PEMUDA ISLAM

Kelmarin saya di amanahkan untuk merasmikan Mesyuarat Agong DPP Kawasan Kuala Terengganu bagi kali yang ke 24 dan hari ini saya ditugaskan pula untuk merasmikan DPP Kawasan Setiu bagi kali yang ke 26 .

Merasmikan DPP bagi kedua - dua kawasan ini merupakan pengalaman unik bagi saya . Kebiasaannya perasmi akan berfungsi menyuntik semangat kepada perwakilan dan pemerhati , namun berbeza bagi diri saya yang kerdil ini , sewaktu merasmikan Mesyuarat Agong DPP Kuala Terengganu dan Setiu , bukan saya yang menyuntik semangat tetapi saya "menyedut" semangat dari mereka .

Menyedari ancaman dan cabaran yang semakin hebat dan dahyat kearah memerangkap dan melalaikan anak - anak muda dewasa kini , ditambah pula kekangan yang dikenakan ke atas gerakan Islam yang berperanan sebagai pencegah kemungkaran dan pengimbang iklim sosial , saya melahirkan rasa kagum kepada pemuda yang masih bertahan dan sanggup menerima apa jua implikasinya untuk terus bersama dengan perjuangan Islam ini.

Rata - rata wajah mereka yang saya saksikan , membayangkan keikhlasan mereka untuk berjuang dalam keadaan mereka mempunyai peluang terbuka untuk memilih cara hidup yang tidak sukar dan sulit , sebaliknya seronok dan asyik dengan "syurga" dunia hari ini .

Tentu sahaja tidak mudah bagi mereka berhadapan dengan desakan perasaan dan nafsu syahwat untuk terjun ke medan juang yang penuh rintangan dan halangan . Tidak pula menjanjikan pulangan dunia yang lumayan berbanding mereka yang menumpukan 100% masa hidup mereka mencari harta dan membina kehidupan mewah tanpa perjuangan .

Saya merakamkan ucapan tahniah kerana memilih perjuangan Islam dan syabas kerana mampu bertahan daripada bisikan nafsu muda yang pastinya lebih mendesak agar enjoy dan hidup tanpa taklif perjuangan .

Bagaikan tidak bermakna lagi , segala motivasi dan ucapan semangat yang saya lontarkan kepada mereka , sebaliknya saya merasakan "aura" semangat merekalah yang meresap masuk ke dalam jiwa saya , untuk saya terus melangkah lebih yakin dan tabah meredah arus deras perjuangan ini .

Saya percaya , sahabat - sahabat pemuda PAS di seluruh negara berada dalam posisi yang sama . Bersemangat dan bersedia memikul amanah dakwah dan jihad suci ini , agar daulah Islamiyyah kembali dapat dibina .

Semoga kita semua terus istiqamah menghadapi badai dan gelora ganas jahiliyyah modern hari ini yang pastinya enggan memberi ruang dan peluang kepada Islam untuk berkembang .

Insyaallah , Keistiqamahan dan ketabahan kita akan menjadi aset penting untuk menjana kemenangan Islam di Tanahair tercinta. Sabarlah menghadapi segala kesukaran dan karenah perjuangan ini. Justeru kesabaran itu pula akan membantu kita mencapai kemenangan .

WASIAT PEMIMPIN ISLAM SEJATI

RasuluLlah saw.

الدين النصيحة قلنا لمن. قال لله ولرسوله ولأئمة المسلمين وعامتهم

Maksudnya, “ Agama itu nasihat. Kami bertanya untuk siapa? SabdaNya: Bagi ALlah, RasulNya, pemimpin-pemimpin umat Islam dan orang ramai.”

عن أبى هريرة رضى الله عنه ، عن النبى صلى الله عليه وسلم قال " سبعة يُظِّلُهم الله فى ظلّه يوم لا ظل إلا ظلّه إمام عادل، وشاب نشأ فى عبادة الله ، ورجل قلبه معلق فى المساجد، ورجلان تحبّا فى الله اجتمعا عليه وتفرّقا عليه، ورجل دعته امرأة ذات مَنصب وجمال فقال إنى أخاف الله , ورجل تصدّق بصدقة فأخفاها حتى لاتعلم شماله ماينفق يمينه , ورجل ذكر الله خاليا ففاضت عيناه " متفق عليه

Maksudnya, Daripada Abu Hurairah ra. daripada Nabi saw. Sabdanya, “ Tujuh golongan yang dinaungi Allah di bawah nauganNya pada hari yang tiada naugan melainkan naunganNya iaitu (1)Pemimpin yang adil, (2)Pemuda yang dibesarkan dalam keadaan beribadah kepada Allah, (3)Lelaki yang hatinya sentiasa bergantung di mesjid-mesjid, (4) Dua orang lelaki yang berkasihsayang kerana Allah…kedua-duanya bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah, (5)Lelaki yang diajak (berzina) oleh wanita yang berpangkat serta cantik,,,lalu dia berkata, Sesungguhnya aku takut kepada Allah, (6)Lelaki yang bersedeqah dengan satu sedeqah lalu disembunyikannya hingga tidak diketahui tangan kirinya apa yang disedeqah oleh tangan kanannya, (7) Lelaki yang berzikir kepada Allah sendirian lalu mengalirlah air matanya”.

- Riwayat Imam Bukhari dan Muslim.

Saiyyiduna Abu Bakr as-Siddiq ra

أيها الناس إني وليت عليكم ولست بخيركم فإن أحسنت فأعينوني وإن اسأت فقومونى.

Maksudnya, “ Wahai manusia! Sesungguhnya aku telah dipilih menjadi pemimpin kamu, dan aku bukanlah orang yang terbaik di kalangan kamu; sekiranya aku baik maka tolonglah aku, dan jika aku jahat maka luruskanlah aku.”

Sayyiduna Umar ra

من رأى في اعوجا فليقومه

“ Barangsiapa yang melihat berlakunya padaku penyelewengan maka luruskanlah aku.”

Umar bin Abdul Aziz yang menjadi khalifah selepas zaman para sahabat pernah menegaskan:

أما بعد، فإنه ليس بعد نبيكم صلى الله عليه وسلم نبي، ولابعد الكتاب الذي أنزله كتاب، ألا ما أحل الله عزوجل حلال إلى يوم القيامة وما حرمه الله حرام إلى يوم القيامة ألا لست بقاض ولكني منفذ، ألا لست بمبتدع ولكني متبع، ألا إنه ليس لأحد أن يطاع في معصية الله عز وجل، ألا إني لست بخيركم ولكني رجل منكم عير أن الله جعلني أثقلكم حملا.

“Adapun selepas itu, maka sesungguhnya tiada lagi Nabi selepas Nabi kamu saw, dan tiada kitab lagi selepas kitab (al-Quran) yang telah diturunkan kepadanya. Ingatlah! Apa-apa yang telah dihalalkan oleh ALlah Azzawajal tetap halal sehingga hari kiamat. Dan apa yang telah diharamkan oleh ALLah tetap haram sehingga hari kiamat. Ingatlah! Aku bukan seorang hakim (penghukum) tetapi pelaksana, Ketahuilah sesungguhnya aku bukan orang yang mereka-reka (mencipta) ajaran baru, tetapi hanyalah seorang pengikut ajaran ALlah dan RasuluLlah saw. Ketahuilah! Sesungguhnya aku bukanlah orang yang paling baik di antara kamu tetapi ALlah telah menjadikan aku orang yang paling berat memikul tugas.”

Wednesday, April 26, 2006

Fiesta Media Idola
Cemarkan Pengisian Sambutan Maulidur Rasul di Kuantan

Al-Kisah, maka tersohorlah nama bandar Kuantan selaku ibu negeri Pahang lantaran sambutan Fiesta Media Idola baru-baru ini. Program yang dinaungi oleh anakanda Sultan Pahang itu sedikit sebanyak telah memberi ruang terbuka kepada seluruh rakyat di negeri ini untuk menyanjung dan memuja-muja artis sebagai Idola mereka. Cucu, sempat melihat siaran langsung majlis pelancaran dan penutupan FMI 2006 itu menerusi saluran Astro Ria.

Sebagai anak jati Pahang dan mengenangkan tiga hari sebelum majlis berkenaan di adakan umat Islam baru sahaja meraikan sambutan "Maulidur Rasul" bagi memperingati kelahiran Nabi junjungan besar kita Muhammad S.A.W.

Bukankah janggal bunyinya dalam kita meraikan sambutan Maulidur Rasul tiba-tiba, satu perayaan dan program yang bertujuan untuk memuja-muja serta mengagung-agungkan artis diadakan selang tiga hari selepas itu. Inilah yang menjadi masalah dan persoalan yang sedang bermain dan menghantui sebahagian besar tokoh ulamak dan agama di negeri Pahang Darul Makmur ini.

Apapun, mereka terpaksa akur atas kerenah anakanda tuanku Tengku Muda yang beriya-iya benar ingin menjadikan acara Fiesta Media Idola itu sebagai acara gilang-gemilang tahunan bagi mempopularkan bandar Kuantan ini dimata dunia kononnya.

Mentaliti jumud yang dimiliki oleh kerabat di Raja Pahang ini sebenarnya telah menimbulkan konflik dan menjerumuskan negeri ini kekancah kehinaan sebenarnya. Apa yang difahamkan banyak pihak yang tidak bersetuju dengan penganjuran FMI di Kuantan baru-baru ini. Namun , dek kerana takut dikenakan tindakan oleh pihak atasan maka mereka terpaksa akur dan menurut perintah pihak-pihak berkenaan.

Kabarnya, Menteri Besar Pahang sendiri Dato' seri Adnan Yaakob amat kecewa dan tidak bersetuju dengan FMI. Bahkan, jika dilihat kepada majlis berkenaan memang tidak terlintas pun kelibat MB Pahang itu di Stadium Darul Makmur sama ada pada Majlis Perasmian ataupun penutupan.

Mungkinkah MB Pahang terlalu murka dengan program mungkar yang memuja artis serta membazirkan wang diketika kerajaan senang dalam usaha untuk memberikan kefahaman Islam Hadhari kepada seluruh Masyarakat Islam di negeri ini khasnya dan negara amnya.

Apalah bala yang bakal menimpa negeri Pahang selepas ini, lantara kebiadapan institusi di Raja negeri ini yang terlalu gemarkan hiburan dan keseronokkan. Apa yang amat mendukacitakan ialah pihak penganjur telah menghabiskan wang sebanyak RM750,000.00 untuk belanja majlis perasmian dan penutup program berkenaan.

Kabarnya, sebahagian besar wang berkenaan adalah diambil dari kantung Kerajaan Negeri Pahang sendiri. Bukankah ini satu pembaziran wang rakyat sebenarnya.

Inilah yang dikatakan "Pesta Maksiat Secara Terhormat" di akhir zaman. Selama ini pesta hiburan dan maksiat tidak disokong oleh institusi raja di negara ini. Namun apa yang dilihat di Kuantan, amat jelas sekali instusi raja di negeri ini amat berbangga dengan penganjuran pesta maksiat seperti ini.

Bukankah tiga hari sebelum ini Sultan Pahang sendiri baru saja merasmikan sambutan Maulidur Rasul peringkat negeri di sini. Apakah akan terjadi kepada rakyat di negeri ini sekiranya terus diperintah oleh seorang raja yang berjiwa "Hiburan" seperti ini. Sebagai ketua agama, sememangnya amat rugilah rakyat negeri ini yang bersultankan seorang Raja seperti ini.

Apa yang menariknya, bagi menggalakkan rakyat di negeri ini berbondong-bondong membanjiri Stadium Darul Makmur sejak petang lagi maka mereka digula-gulakan dengan habuan dua buah kereta Proton Myvi. Sebuah semasa perasmian dan sebuah lagi semasa penutupan. Akibatnya, ramailah warga Pahang dari seluruh pelusuk negeri berasak-asak untuk mendapatkan tiket cabutan bertuah yang dikhaskan untuk 20 ribu penonton sahaja.

Bayangkan stadium yang boleh memuatkan lebih 40 ribu penonton , tapi tiket cabutan bertuah hanya dikhaskan untuk separuh dari itu. Apa yang terjadi maka ramailah yang tercedera akibat berasak-asak mendapatkan tiket di pintu pagar stadium yang dikawal rapi oleh para petugas FMI.

Laporan yang Cucu terima, bukan sahaja para penonton tercedera kerana berasak-asak untuk mendapatkan tiket malahan juga ada beberapa orang penonton yang tercedera akibat terkena percikan bungan api semasa majlis pelancaran itu.

Selain dari insiden itu tadi, sebenarnya banyak lagi perlakuan tidak senonoh dan amat memualkan telah terjadi sepanjang tiga hari para artis di Kuantan baru-baru ini. Masing-masing amat berbangga menampilkan gaya dan aksi seksi untuk menarik perhatian umum. Bahkan tidak kurang pula, yang dengan selamba berpelukan antara satu sama lain.

Sebenarnya aksi-aksi yang ditunjukkan itu, jelas sekali tidak mencerminkan artis harus dijadikan idola kepada generasi muda hari ini. Maka mengapakah acara seperti Fiesta Media Idola ini harus dijadikan acara tahunan di negeri ini.

Harapan Cucu agar, ada pihak yang dapat memantau perkara ini. Bukan sahaja kesesuaian masa iaitu berselang dengan sambutan Maulidur Rasul malahan juga ianya jelas sekali menjatuhkan maruah agama Islam di negara ini. Sepatutnya yang harus dijadikan idola ialah Rasullullah SAW.. dan bukannya para artis. Semoga Allah SWT dapat membuka hati, istitusi Di Raja Pahang agar lebih berhati-hati dalam menjaga kepentingan agama di negeri ini.

Apalah gunanya Sultan menjadi Ketua Agama jika perlakuan dan tindakan yang dilaksanakan jelas bertentangan dengan kehendak agama itu sendiri. Sama-samalah kita mengambil ikhtibar akan peristiwa ini. Semoga kita dijauhi bala oleh Allah SWT , atas kebiadapan kita mengatur pengisian Maulidur Rasul setiap tahun dengan program mungkar seperti ini.

P/S - Tahniah diucapkan kepada MB Pahang, atas sikap beliau yang enggan bersekongkol dengan program maksat FMI 2006 baru-baru ini. Semoga beliau akan lebih terbuka dalam melaksanakan "Amal Makruf Nahu Mungkar" di negeri ini pada masa akan datang.

Salam Perjuangan.
CUCU MAT KILAU Pahang Darul Makmur
cmk_pahang@yahoo.co.uk http://www.cucumatkilau.cjb.net

PLKN gagal wujud Patriotisme.
oleh : Mazlan Aliman Naib Ketua DPP Pusat.

KOTA TINGGI, 26 April (Hrkh) - Berbagai insiden yang berlaku sepanjang tempoh dua tahun Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) membuktikan dengan jelas kegagalan program ini melahirkan semangat patriotisme di kalangan generasi muda sebaliknya apa yang berlaku mereka menjadi lebih ganas dan tidak berdisiplin.

Kes pembunuhan seorang peserta PLKN di Kem Agro Tourism Kluang, Haziq Jaafar, 17, baru-baru ini, adalah kemuncak daripada kelemahan dan kegagalan program PLKN ini, kata Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Mazlan Aliman, dekat sini.

Katanya, sebelum ini berbagai insiden seperti pergaduhan sesama peserta, kes rogol telah berlaku, selain itu baru-baru ini terdapat juga ancaman untuk mengebom kem-kem PLKN oleh bapa peserta yang tidak berpuashati dengan PLKN.

"Semua ini memperjelaskan kegagalan PLKN melahirkan generasi muda yang mempunyai semangat patriotisme tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya," katanya selepas mengadakan kunjungan ke rumah keluarga mangsa, dekat sini, baru-baru ini.

Katanya lagi, pembunuhan ke atas mangsa tidak sepatutnya berlaku jika pihak pengurusan kem dapat menghidu lebih awal kejadian ini kerana insiden ini tidak berlaku secara spontan tetapi kegagalan pengurusan kem mengesan kejadian ini lebih awal menjadi punca insiden malang ini berlaku.

"Kita percaya pertembungan antara peserta ini telah berlaku lebih awal, sepatutnya tindakan segera diambil pengurusan kem bagi mengelak sebarang perselisihan antara peserta terus berlarutan sehingga menyebabkan kejadian lebih buruk berlaku,"jelasnya.

Mazlan yang juga Ketua Penerangan PAS Johor, selanjutnya berkata, sejak awal penubuhan PLKN ini matlamat sebenar program ini tidak begitu jelas.

Menurutnya, jika sebelum ini kerajaan mewujudkan program ini bertujuan untuk melahirkan generasi muda yang mempunyai semangat patriotik dan berdisplin tetapi apa yang berlaku hari ini jelas menunjukkan matlamat ini tidak tercapai sebaliknya gagal.

Selanjutnya kata Mazlan lagi, PLKN telah gagal melahirkan peserta yang mempunyai semangat patriotik dan berdisplin, ini kerana pelaksanaan program ini tidak menjurus kepada konsep pembinaan akhlak yang meletakkan agama sebagai teras utama dalam pembentukan semangat patriotik dan displin peserta.

"Oleh kerana itu kita mendesak kerajaan mengkaji semula modul PLKN ini, kita sangat bimbang jika penekanan tidak diberikan terhadap isi kandungan modul PLKN ini dibimbangi lebih banyak lagi insiden negatif akan berlaku,"katanya.

Kertas Kerja ( 019 / siri ketiga )
RUKUN BAIAH ASAS KEILTIZAMAN BERJAMAAH .

USUL KETIGA

و للإيـمان الصادق و العبادة الصحيحة و المجاهدة نور و حلاوة يقذفها الله فى قلب من يشاء من عباده و لكن الإلـهـام و الخواطر و الكشف و الرؤى ليست من أدلة الأحكام الشـرعية و لا تعتبـر إلا بشـرط عدم اصـطـدامـهـا بـأحـكام الديـن و نـصـوصـه

" Iman yang benar dan ibadat yang sah dan mujahadah adalah cahaya dan kemanisan yang dilimpahkan Allah ke dalam hati sesiapa yang di kehendakinya di kalangan hambanya . Manakala ilham , lintasan hati , kasyaf dan mimpi bukanlah menjadi dalil kepada hukum - hukum syariat . Ia hanya di terima dengan syarat perkara tersebut tidak bertentangan dengan hukum syariat dan nasnya ."

ULASAN .

Usul ini meletakkan panduan yang mengikis kekeliruan umum masyarakat terhadap perkara - perkara ghaib dan luar biasa . Seringkali masyarakat terkeliru dengan menganggap mimpi - mimpi , kasyaf dan ilham sebagai suatu yang pasti berlaku dan lebih jauh , mereka menganggap ianya sebagai sumber hukum .

Tidak dinafikan sebahagian manusia dikurniakan ilham dan kasyaf yang baik , namun ia bukanlah sumber hukum untuk menetapkan sesuatu keadaan atau digunakan sebagai hujjah untuk menguatkan sesuatu kenyataan . Ia hanya suatu kesan yang dibiaskan oleh Allah swt . hasil daripada pemilikan iman yang benar , ibadah yang sah dan mujahadah yang gigih .

Mimpi manusia dalam tiga kategori :[1]

1. Para Nabi Alaihissalam . Semua mimpi mereka adalah benar kerana ia sebahagian daripada wahyu Allah swt. kepada mereka . Sedang wahyu pula dipelihara oleh Allah lantas itu ia terpelihara daripada bisikan syaithan .

2. Para Solehin . Kebiasaan mimpi mereka adalah benar hanya kadangkalanya tidak .

3. Mereka yang tidak soleh .

a . Orang awam . Mimpi mereka kadangkala benar dan kadangkala tidak.

b . Orang fasiq . Kebiasaan mimpi mereka tidak benar .

c . Orang kafir . Mimpi mereka hampir tiada yang benar .

Adab terhadap mimpi .

Mimpi buruk .

1. Ludah perlahan ( tanpa air liur ) tiga kali ke arah kiri ( arah syaithan )

2. Berlindung dengan Allah swt. daripada kejahatan syaithan. أعوذ بالله من الـشـيطان

3. I’tiqad bahawa mimpi buruk itu tidak memberi mudharat .

4. Bangun untuk segera berwudhu’ dan solat sunat .

5. Jangan menceritakan mimpi buruk itu kepada orang lain .

قـال رسول الله صلى الله عليه و سـلم : فـإن رأى أحدكم ما يكره فـلـيـقـم فـلـيـصـل و لا يحدث بها لناس .

مـســلم فى أول كتاب الرؤيا من طريق أيـوب عن محمد عـنه

Maksudnya : Jika seseorang kamu melihat ( bermimpi ) suatu yang tidak disukainya maka hendaklah ia bangun mendirikan solat sunat dan janganlah ia menceritakannya kepada orang lain .

6. Berpaling ke arah berlawanan dari arah dimana ia bermimpi .

قـال رسـول الله صلى الله عليه وسلم إذا رأى أحدكم الرؤيا يكرهها فليبصق عن يساره ثلاثا
و ليستعذبالله من الشيطان ثلاثا و ليتحول عن جنبه الذين كان عليه .

رواه مـسـلم فى كتاب الرؤيا باب لا يخبر بتلعب الشيطان به فى منامه

Maksudnya : Apabila seseorang kamu bermimpi buruk maka hendaklah ia meludah ke kirinya tiga kali , memohon perlindungan daripada Allah terhadap syaithan tiga kali dan hendaklah ia berpaling ke arah berlawanan dari arah dimana ia bermimpi .

Adab mimpi baik .

1. Memuji Allah swt. kerana ia sebahagian dari ni’mat Allah swt.

2. Menceritakan mimpinya justeru ia menepati perbuatan mendhohirkan ni’mat Allah swt .

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم إذا رأى أحدكم رؤيا يحبها فإنما هى من الله فليحمد الله عليها و ليحدث بها رواه البخارى فى كتاب التعبير باب الرؤيا من الله جزءا من حديث

Maksudnya : Apabila seseorang kamu bermimpi sesuatu yang ia sukai maka sesungguhnya ia daripada Allah swt. maka hendaklah ia memuji Allah swt dan menceritakannya .

Penerimaan mimpi , ilham dan kasyaf itu juga bergantung kepada sejauh mana ia bertepatan ( tidak bertentangan ) dengan syariat Allah .

Usul ini juga berfungsi membasmi kecelaruan fikrah yang lahir tanpa berasaskan syariat. Sementara pemanduan cermat untuk menilai ilham , kasyaf dan mimpi seseorang itu juga harus di nilai tahap iman , ibadah dan mujahadahnya .

1. Iman yang benar .

Firman Allah swt .

إنـما المؤمنون الذين ءامنـوا بالله و اليوم الأخر ثم لم يرتابوا و جاهدوا بأموالهم و أنفسهم فى سبيل الله أولئك هم الصادقون

" Sesungguhnya orang - orang yang beriman ialah yang beriman kepada Allah dan hari akhirat kemudian mereka tidak ragu dan mereka berjihad dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah . Merekalah orang - orang yang benar . "

( Al Hujurat 15 )

Sifat pemilik iman yang benar ialah sebagaimana yang dinyatakan oleh Allah swt :

إنـما المؤمنون الذين إذا ذكر الله و جلت قلوبهم و إذا تليت عليهم ءاياته زادتهم إيـمانا و على ربهم يتوكلون

Maksudnya : Sesungguhnya orang - orang yang beriman apabila disebut nama Allah, gementar hati mereka dan apabila dibacakan kepada mereka ayat - ayatNya , bertambah keimanan mereka dan kepada Allah jua mereka bertawakkal .

( Al Anfal 2 )

Sabda Rasulullah saw .

ثـلاث من كن فيه وجد بهن حلاوة الإيـمان من كان الله و رسوله أحب إليه مما سواهما وأن يحب المرء لا يحبه إلا لله و أن يكره أن يعود فى الكفر بعد أن أنقذه الله منه كما يكره أن يقذف النار

" Barangsiapa yang ada padanya tiga perkara , ia memperolehi kemanisan iman . Allah dan Rasul terlebih kasih kepadanya daripada yang lainnya. Ia mengasihi seseorang kerana Allah dan Ia benci untuk kembali kepada kufur sebagaimana ia benci dicampakkan kedalam neraka ."

( Bhukhari dan Muslim )

2. Ibadat yang sah

عن أم المؤمنين أم عبدالله عـائشة رضى الله عـنها قالت قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من أحدث فى امرنا هـذا مـا لـيس منه فـهو رد

" Dari Ummul Mu'minin Aisyah (rha) berkata : Rasulullah saw telah bersabda : Barang siapa yang mengada - adakan ( suatu yang baru ) dalam urusan ugama kita sedang ia bukan dari ugama ( tiada sandaran usul ) maka ia tertolak .

( Bhukhari dan Muslim )

Dalam riwayat Muslim ( berasingan )

من عمل عملا ليس عليه امرنـا فهو رد

" Barangsiapa yang beramal dengan amalan yang bukan dari urusan ugama kita maka ia tertolak . "

3. Mujahadah

و الذيـن جـاهـدوا فـيـنـا لـنهـديـنهـم ســبـلـنـا

" Dan orang - orang yang bermujahadah di jalan kami nescaya kami tunjuk bagi mereka jalan - jalan kami . "

( Al Ankabut 69 )

قـد أفـلح من زكـاهـا و قـد خـاب من دسـاها

" Sesungguhnya telah beroleh kemenanganlah orang yang menyucikan dirinya dan telah rugilah orang yang mengotorinya "

( Asy Syam 9 - 10)

[1] Rujuk زاد المتـقـيـن Oleh : Doktor Marwan bin Muhammad bin Musthafa Syahin .

RINDU BUAT TEMAN SETIA.

Hari ini merupakan hari kedua saya terpaksa 'berkampung' di cyber cafe untuk menulis dan menghubungi sahabat di luar negara serta mendapatkan maklumat dan isu semasa , setelah 3 hari teman yang setia mendampingi saya mengurus dakwah cyber selama ini terlantar di " Unit Rawatan Rapi "

Apa boleh buat , teman saya terpaksa dikejarkan ke " Unit Rawatan Rapi " apabila mengalami kerosakan teruk pada 'mother board'nya. Menurut pakar yang merawatnya , mother board tersebut terpaksa diganti baru dengan kosnya mungkin melepasi RM 1000.00.

Saya tak mampu berkata apa - apa lagi . Demi menyambung 'hayat' nya yang terlalu banyak jasanya kepada saya , saya akur dan menurunkan tanda tangan walaupun terpaksa menelan belanja yang tinggi.

Justeru ia lah selama ini menjadi teman setia dan senantiasa pula disamping untuk menjalankan tugas - tugas dakwah ini .Tidak mungkin saya persia-siakannya setelah sekian lama ia berbakti kepada saya .

Kehilangannya sangat dirasai . Namun saya cukup sedar dan insaf bahawa setiap yang wujud atas nama makhluk , ianya pasti mempunyai tarikh luput dan binasa . Saya redho atas apa yang berlaku dan musibah yang menimpa 'sahabat, saya yang setia ini.

Menurut pakar berkenaan , mother board ( jenis ACER ) ini terpaksa order dari KL . Itupun kalau masih ada stok , jika tidak terpaksa kita menunggu lebih lama lagi untuk order dari Taiwan . Sayu juga hati saya mendengarnya . Entah bila pula saya boleh bersama dengannya kembali.

Sunyi rasanya tanpa dia disisi . Tidak lagi kedengaran alunan merdu bacaan ayat - ayat suci Al Quran yang sering dibacakan olehnya . Juga tidak lagi meriah dengan pelbagai komentar yang sering dipaparkan oleh beliau kepada saya .

Apa yang membuatkan saya terus dihimpit kesunyian , apabila saya bagaikan terpisah dengan dunia luar . Sedang selama ini , dia lah yang membekalkan maklumat kepada saya , terutama perkhabaran dari sahabat - sahabat seperjuangan yang berada di seluruh pelusuk dunia .

'Dr.' Zairi , pakar yang merawatnya berjanji akan melakukan suatu yang terbaik agar note book kesayangan saya kembali pulih seperti biasa untuk membolehkannya menyambung tugasan hariannya . Saya berdoa agar usaha itu berjaya dan saya kembali dapat bertemu dengannya. Rindu hati ini tidak tertahan lagi .

Kertas Kerja ( 019 / siri kedua )
RUKUN BAIAH ASAS KEILTIZAMAN BERJAMAAH .

USUL KEDUA

و القران الكريم و السـنة المطهـرة مرجع كل مـسـلم فى تعرف أحكام الإسـلام و يفـهم القـران طـبـقـا لـقـواعد اللـغـة الـعـربـيـة من غـيـر تـكـلـف و لا تـعـسـف و يرجـع فى فـهـم الـسـنة الـمـطـهـرة إلى رجـال الـحـديث الـثـقـات

Al quran dan sunnah ( hadis ) adalah sumber rujukan untuk mengetahui hukum hakam Islam . Al quran difahami menurut kaedah - kaedah bahasa arab dengan tidak memberat dan meringankan . Hadis pula di fahami melalui periwayat - periwayat hadis yang dipercayai .”

ULASAN .

فـإن تـنـازعـتـم فى شـئ فـردوه إلى الله و الـرسـول
" Maka jika kamu bertelingkah dalam sesuatu masaalah maka kembalikanya kepada Allah dan rasul ."

( An Nisa' 59 )

Ittifaq ulama' bahawa quran dan sunnah dua sumber perundangan Islam , menafikan kedua - duanya atau salah satu daripadanya adalah tindakan yang menjerumus ke lembah murtad

اتـبـعوا ما أنـزل إلـيكم من ربكم و لا تتبعوا من دونه أولياء قليلا ما تـذكـرون

" Ikutlah olehmu apa yang telah diturunkan kepadamu dari tuhan mu dan jangan kamu mengikut pemimpin yang lain daripadanya . Amat sedikitlah kamu mengambil pelajaran ( daripadanya )

( Al A'raf 3 )

A ) Al quran

Al quran adalah petunjuk dan surat pekeliling buat semua makhluk yang bersedia menerima Al quran .

الـم ذلـك الـكــتاب لا ريب فـيـه هـدى للـمـتقـيـن

" Demikian Al kitab yang tiada keraguan padanya petunjuk bagi orang yang bertaqwa "

( Al Baqarah 1-2 )

Ia jua mengandungi unsur berikut .

i ) الـبـيـنات keterangan atau pemberitahuan
ii ) الـفـرقـان pembeza antara hak dan bhatil
iii ) الـمـنهـاج و الـشـريـعـة perundangan
iv ) الـتـربـية pendidikan
v ) الـتـنبـيـه kewaspadaan
vi ) بـشـيرا و نـزيـرا khabar gembira dan ancam
vii ) الـتـوحـيد keesaan Allah

Hukum hakam di dalam Al quran terbahagi kepada dua :
[1]

1 . Hukum yang dimaksudkan sebagai Iqamatuddin ( menegakkan ugama ) Ianya merangkumi hukum Aqidah dan Ibadah .

2 .Hukum yang dimaksudkan sebagai sistem kenegaraan dan Jamaah , sistem hubungan antara individu dan ini merangkumi hukum Mua’malat , Tindak balas , Nikah kahwin dan Keluarga , Dustur dan Daulah .

Keistemewaan Al Quran .

Al quran diturunkan dalam bahasa arab sebagai satu - satunya bahasa yang amat sesuai dengan status Al quran justeru bahasa arab mempunyai keistemewaan yang tinggi dari sudut tata bahasa dan pembendaharaan maksud yang kaya dengan nilai balaghah , ma'ani dan al bayan .

كـتاب فـصـلـت ءايـتـه قـرانـا عـربـيـا لـقـوم يـعـلـمون بـشـيرا و نـزيرا

" Kitab yang dijelaskan ayat - ayatnya iaitu bacaan dalam bahasa Arab untuk qaum yang mengetahui yang membawa berita gembira dan peringatan , tetapi kebanyakan mereka tidak mahu mendengar ."

( Fushshilat 3-4 )

Berasaskan kenyataan Ilahi ini , kita bertanggungjawab mempelajari kaedah bahasa arab untuk memahami peraturan dan arahan Al quran . Namun begitu , dek kerana sukarnya mempelajari bahasa arab , janganlah kita meninggalkan Al quran sementara tidak pula terlalu bersahaja ( meringan - ringankan ) usaha mendalami bahasa arab ( sebagai bahasa pengantar wahyu Ilahi ).

Ketidakfahaman bahasa arab dengan baik adalah mengeluarkan seseorang dari senarai mereka yang layak menafsirkan Al quran . Percubaan berani untuk menafsirkan Al quran tanpa memiliki asas penguasaan bahasa arab yang kukuh dan selok belok penafsiran hanyalah menyeret penafsirnya ke dasar neraka .

Sabda Rasulullah saw .

من فـسـر الـقران بـرأيـه فـليـتـبواء مـقـعـده فى الـنار

" Barangsiapa menafsirkan Al quran dengan pandangannya semata mata maka hendaklah ia sediakan tempat duduknya dalam api neraka "

Kriteria mufassirin .
[2]

Mereka yang mahu manafsirkan Al quran sekurang - kurangnya memiliki ilmu - ilmu berikut :

1 ) Bahasa arab dan sumber ambilannya yang tepat .
( kedapatan sebahagian mereka yang terseleweng dengan menta'wil ayat - ayat Al quran , jauh daripada pengertian bahasa yang sebenar . ) Benarlah apa yang disebut oleh Syaidina Omar :

عـلـيكم ديـوانكم لا تـضـلـوا

" Kamu mestilah berasaskan pembendaharaan bahasa kamu jangan kamu menyeleweng "

Jua apa yang disebut oleh Mujahid :

لايحل لأحد يؤمـن بـالله و الـيوم الأخر أن يتكلم فى كتاب الله إذا لم يكن عـالما بـلغـات العرب

" Tidak harus bagi seseorang yang beriman dengan Allah dan hari akhirat bahawa ia berbicara mengenai kitab Allah sedang ia tidak mengerti tentang bahasa arab ."

2 ) Nahu dan soraf
3 ) Sastera arab dan ilmu balaghah
4 ) Ulum Al quran
5 ) Ilmu usuluddin dan tauhid
6 ) Usul fiqh
7 ) Al Hadis An Nabawi , fekah dan sirah
8 ) Lain - lain ilmu seperti sosial , sejarah , geografi dan lain - lain .

B ) Assunnah .

Assunnah sebagai sumber syariat Islam kedua terbahagi kepada tiga fungsi .

i ) menguatkan hukum yang terdapat dalam Al quran

ii ) menafsir dan memperincikan hukum yang terdapat dalam Al quran

iii ) menetapkan hukum yang tidak terdapat dalam quran

Menolak As sunnah sebagai sumber syariat sebagaimana yang diputuskan dalam sebuah persidangan antarabangsa di San Francisco pada 29 - 31 Ogos 1996 adalah nyata bertentangan dengan Islam dan membawa kepada murtad .
[3]

Firman Allah swt .

و من يعـص الله و رسـول فإن لـه نـار جـهـنم خـالديـن فـيـها أبـدا

" Barangsiapa yang memaksiatkan ( menginkari ) Allah dan Rasul maka bagi neraka Jahannam , mereka kekal di dalamnya buat selama - lama . "

( Al Jin 23 )

Antara lain yang di putuskan dalam persidangan tersebut :

i ) Hadis punca perpecahan ummat Islam .

ii ) Menggandingkan Muhammad pada syahadah dan tahiyyat adalah menyekutukan Allah .

Mereka yang menganggap Al quran sahaja yang wajib diterima sementara Muhammad hanyalah manusia biasa , boleh diterima dan ditolak perkataannya adalah tidak berasas . Jika mereka benar beriman kepada Al quran , bukankah Allah telah berfirman :

و ما يـنطـق عـن الـهـوى إن هـو إلا وحـى يـوحـى

" Dan tidaklah ia berkata menurut nafsu melainkan ia adalah wahyu yang diutuskan"

( An Najm 3 - 4 )

و من يـطـع الـرســول فـقـد أطـاع الله

" Dan barang siapa yang mentaati Rasul maka sesungguhnya ia telah mentaati Allah"

( An Nisa' 80 )

Suatu kepincangan yang amat ketara dan ia memberi impak negatif kepada pembangunan insan apabila masyarakat kita terutamanya yang berbangsa melayu tidak mendalami ilmu Al quran dan Sunnah . Guru - guru yang mengajar sebahagiannya tidak berupaya mendekatkan masyarakat kepada Al quran dan Sunnah . Masyarakat dibiarkan menerima ilmu Islam secara rambang melalui pembacaan dan pertanyaan di tepi - tepi jalan .

Perlu ditegaskan disini , demi mewujudkan keintiman ummat dengan sumber Islam yang asli , kelas - kelas pengajian yang berlansung disemua peringkat sewajarnya menjadikan Al quran dan Al hadis sebagai sumber utama atau sandaran dalil dalam setiap masaalah yang dirungkai .

Sungguhpun ilmu Feqah atau lainnya yang diajar ( dengan tidak dinafikan sememangnya ia diambil dari Al quran dan Al hadis ) namun perlu dinyatakan serentak itu juga dengan jelas, bahawa sumbernya diambil dari nas yang termaktub di dalam Al quran dan Al hadis .Hal ini amat penting untuk kita mewujudkan rasa keterikatan masyarakat dengan Al quran dan Al hadis sehingga mereka tidak sewenang - wenangnya mempertikaikan kedudukkan Al hadis begitu juga Al quran .

Sebelum Al Hadis dipraktiskan ianya perlu dikenal pasti kategorinya . Samaada ia shohih , dhoif atau maudhu' . Usaha pengecaman hadis - hadis ini telah digariskan oleh ulama' - ulama' mu'tabar melalui ilmu mustholah hadis , antaranya Mustholah Hadis Ibnu Solah .

[1] Al Fahmul Islam oleh Jumua’h Amin
[2] Rujuk Al Fahm Al Islam karangan Jumua'h Amin
[3] Artikel Drs. Yusuf Hasbullah . ( Majallah Mustaqim bil 7 Ogos 95

Sunday, April 23, 2006

Kertas Kerja ( 019 / siri satu )

RUKUN BAIA'H
ASAS KEILTIZAMAN BERJAMAAH ----------------------------------------------------------------

APOLOGIZE

Ulasan Rukun Baia'h yang disusun ringkas ini tidak bermaksud mendahului para alim ulama' justeru kemunculannya sebagai bahan muzakarah dikalangan anggota Jamaah Islam . Bimbingan alim ulama' amat didahagai oleh pengulas demi kemajuan ilmu dan pembangunan tarbiyyah .

MUQADDIMAH

Tarbiyyah Islamiyyah Harakiyyah adalah denyutan utama bagi nadi usaha bina Khilafah Islamiyyah dalam apa jua suasana , justeru pembinaannya bukan suatu teori dan khayalan malah suatu praktikal yang terpaksa merempuh kesukaran pelaksanaan dan pengawalan . Sementara itu , menjadi agenda utama pula kepada Harakah Islamiyyah dan fungsinya sebagai jentera berat , mengendali usaha bina Khilafah Islamiyyah An - Najihah .

Rukun Baia'h antara otot yang memastikan ketahanan dan kelansungan denyutan nadi tatkala menghadapi tahaddiyyat ( tantangan ) yang memaksa dan mendesak .

Penafsiran pelbagai turut memberi erti bahawa Rukun Baia'h antara bahan kekuatan dalaman yang berkesan untuk menangkis virus mazmumah yang merosakkan Harakah Islamiyyah .

Kejituan intima' dan keterikatan ( iltizam ) individu muslim dengan Harakah Islamiyyah pula banyak dipengaruhi oleh Rukun Baia'h dan sejauh mana penghayatannya . Akhlak dan disiplin berjamaah turut lengkap apabila setiap gerak langkah menyusun program dan mengatur strategi dibayangi oleh Rukun Baia'h sementara akhlak dan disiplin berjamaah tersebut adalah menara tertinggi bagi syiar Harakah Islamiyyah.

Abad ke 21 , Harakah Islamiyyah terpaksa menghadapi kelancangan gerakan musuh dengan alat bantu yang serba terkini . Namun kemenangan hakiki perjuangan ini tidak terhenti dengan kepakaran tenaga dan kecanggihan jentera , malah ianya bergantung kepada penghayatan Tarbiyyah Islamiyyah Harakiyyah yang efektif .

Rukun Baia'h yang dimaksudkan ialah sebagaimana yang digariskan oleh Asy Syahid Al Imam Hassan Al Banna di dalam kitabnya Risalah At Taalim :

أركان بـيعـتـنـا عشــرة فـاحـفـظـوهـا : الـفـهـم و الإخـلاص و الـعـمـل و الـجـهـاد و الـتضـحـيـة و الـطـاعـة و الـثـبـات و الـتـجـرد و الأخـوة و الـثـقـة

RUKUN PERTAMA .

AL FAHM ( الـفـهـم )

Kefahaman Islam yang jelas dan shohih adalah antara pra syarat kejayaan gemilang bagi sebuah Harakah Islamiyyah . Seringkali ketergendalaan gerakkerja dalaman di sebabkan kefahaman yang dangkal terhadap prinsip - prinsip asas Islam dan perjuangannya .Salah faham dikalangan pendukung Harakah Islamiyyah pula mencetus krisis yang menggugat ketahanan strategi dan operasi .

Rukun Al Fahm ini adalah asas utama bagi kepimpinan Islam guna menangani usahabina Khilafah Islamiyyah .Syaidina Omar Ibn Al Khattab ( r.a ) pernah menegaskan :

تـفـقـهـوا قـبـل أن تـســودوا

" Dalamilah urusan ugama sebelum kamu dilantik menjadi pemimpin ."

Sabda Rasulullah ( saw ) :

مـن يـريـد اللـه بـه خــيـرا يـفـقهـه فـى الـديـن

" Barangsiapa yang dikehendaki oleh Allah kebaikkan nescaya difahamkannya urusan ugama ."

( Mutafaqun A'laihi )

Perjuangan yang bertolak dari Al Fahm yang jelas dapat menghindarkan jamaah daripada khilaf dan kecelaruan fikrah serta tindakan dikalangan anggota Harakah Islamiyyah . Sedang Al Jidal ( الجـدل ) adalah faktor kesesatan .

مـا ضـل قـوم بـعد هـدى كـانـوا عـلـيـه إلا أوتـوا الـجـدل

" Tidak sesat sesuatu qaum selepas mendapat petunjuk melainkan mereka sering berjidal . ( bertelingkah ) "

( At Tarmizi )

( Bertikam lidah di ‘kedai kopi’ tidak menyelesaikan masaalah bahkan akan mempamerkan akhlak yang buruk kepada umum .)

Faham yang jelas menatijahkan kesejahteraan amal dan pelaksanaan jitu dalam operasi gerakan yang dilancarkan , justeru tindakan melulu tanpa asas kefahaman yang mendalam hanyalah membawa padah yang tidak berkesudahan . Omar Ibn Al Aziz (r.a ) menyatakan :

مـن عـمـل عـلـى غـيـر عـلـم كـان مـا يـفـســد أكـثـر مـا يـصـلـح

" Barangsiapa yang beramal tanpa ilmu , ia telah mendorong kerosakkan yang banyak mengatasi kebaikkan "

( Manaqib Omar - Oleh Ibn Jauzi )

Sabda Rasulullah ( saw ) :

فـقـيـه واحـد أشــد عـلـى الـشــيـطـان مـن ألـف عـابـد

" Seorang yang faham ( faqih ) terlebih sukar ke atas syaitan berbanding 1000 orang abid . ( ahli ibadah )

( At Tarmizi )

Faham yang jelas , menyelamatkan pendukung Harakah Islamiyyah dari bahaya kesesatan dan kegagalan . Melalui rukun Al Fahm ini , Asy Syahid mengemukakan usul dua puluh yang perlu dipelajari untuk menghindar diri dari kekaburan maklumat dan gambaran tentang Islam . Usul dua puluh mengandungi a b c Islam yang menjadi kemestian kepada setiap pendukung Harakah Islamiyyah . _______________________________________

USUL PERTAMA .

الإســلام نـظـام شــامـل يـتـنـاول مـظـاهـر الـحـيـاة جـمـيـعـا
فـهـو دولـة و وطـن أو حـكـومـة و أمـة
وهـو خـلـق و قـوة أو رحـمـة و عـدالـة
وهـو ثـقـافـة و قـانـون أو عـلـم و قـضـاء
وهـو مـادة و ثــروة أو كسـب و غــنـى
وهـو جـهـاد و دعـوة أو جـيـش و فـكـرة
كـما هـو عـقـيـدة صـادقــة و عـبـادة صـحـيحـة سـواء بسـواء

  • " Islam adalah sistem lengkap yang merangkumi keseluruhan aspek kehidupan.

  • Islam adalah daulah dan tanahair atau kerajaan dan ummah .

  • Akhlak dan kekuatan atau rahmat dan keadilan .

  • Kebudayaan dan undang - undang atau ilmu dan kehakiman .

  • Metarial dan harta atau usaha dan kekayaan .

  • Jihad dan daawah atau tentera dan fikrah .

  • Sebagaimana Islam itu adalah aqidah yang benar dan ibadah yang shohih . "
ULASAN :

Islam adalah hidayah Ilahi yang diutuskan laksana manifesto agong untuk mentadbir alam buana ini . Lantaran itu ia bukan seperti yang dianut oleh pendukung ugama dan ideologi ciptaan penganutnya sendiri . Ia juga terlalu jauh dari definisi ugama yang hanya berbentuk hubungan manusia dengan tuhan semata-mata .Islam adalah suatu cara hidup lengkap yang membentuk hablum minallah dan hablum minannas ( حـبـل مـن اللـه و حـبـل مـن الـنـاس )

ضـربـت عـلـيـهـم الـذلـة أيـن مـا ثـقـفـوا إلا بـحـبـل مـن اللـه و حـبـل مـن الـنـاس

" Mereka ditimpa kehinaan di mana sahaja mereka berada kecuali ada hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia . "

( Al Imran 112 )

Kesyumulan Islam secara jelas dapat disaksikan melalui sumber utamanya Quran Al Karim yang membicarakan keseluruhan aspek kehidupan .

Firman Allah swt .

ونـزلـنـا عـلـيـك الـكـتـاب تـبـيـانـا لـكـل شـئ و هـدى و رحـمـة و بـشـرى لـلـمـؤمـنـيـن

" dan kami turun kepada mu Al Quran sebagai penjelasan setiap suatu jua sebagai hidayah dan rahmat serta berita gembira bagi orang - orang Islam ."

( An Nahl 89 )

Dalam ayat yang lain Allah berfirman :

مـا فـرطـنـا فـى الـكـتـاب مـن شـئ

" Tiada kami sembunyikan sesuatu pun di dalam kitab Al Quran "

( Al Ana'm 38 )

Menafikan kesyumulan Islam di atas apa jua alasan dan kepentingan , merupakan satu tindakan bahaya yang mengundang kehinaan dan azab ilahi . Firman Allah swt .

أفتؤمنون ببعض الكتاب و تكفرون ببعض فما جزاء من يفعل ذلك منكم إلا خزى فى الحياة الدنيا
ويوم القيامة يردون إلى أشد العذاب و ما الله بغافل عما تعملون

" Apakah kamu beriman dengan sebahagian daripada Al Kitab dan kufur dengan sebahagian yang lainnya , maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat sedemikian dari kalangan kamu melainkan hina kehidupan di dunia dan kelak di akhirat , ia akan di humban ke dalam azab yang dahsyat dan Allah tidak lalai terhadap apa yang kamu lakukan "

( Al Baqarah 85 )

Sementara itu , faham ugama suku , politik suku atau dalam erti kata lain , menjarakkan ugama dari daulah ( فـصــل الـديـن عن الدولـة ) yang didokong oleh golongan sekularisme adalah suatu unsur positif ke arah menafikan kesyumulan Islam .

KESYUMULAN ISLAM

Memahami kesyumulan Islam , suatu petanda nyata bahawa Islam mesti di tegakkan sebagai tuan dan tidak harus dibiarkan walau sedetik waktu Islam di perkotak katik . Firman Allah swt .

و قاتلوهم حتى لا تكون فتنة و يكون الدين لله فإن انتهوا فلا عدوان إلا على الظالمين

" dan perangilah mereka sehingga tiada lagi fitnah dan jadilah ugama itu semata mata kerana Allah , maka jika seandainya selesai maka tiadalah permusuhan lagi melainkan terhadap orang - orang yang dholim . "

( Al Baqarah 193 )

Memahami kesyumulan Islam , memecah kebuntuan dan keraguan ummat untuk menjulang syiar Islam di tengah - tengah kepungan Jahiliyyah Modern . Firman Allah swt .

ذلك و من يعظم شـعائر الله فـإنـها من تـقوى القلوب

" Demikian itu , barangsiapa yang mengagungkan syiar Ilahi , maka sesungguhnya ia lambang ketaqwaan hati "

( Al Hajj 32 )

Memahami kesyumulan Islam , membina keunggulan peribadi dan kemantapan fikrah anggota Harakah Islamiyyah , menjadi syarat kelayakan bagi seorang daie .

1 ) ISLAM ADALAH NEGARA DAN TANAHAIR

Sememangnya urusan negara adalah antara urusan yang terpenting bagi Islam . Membebaskan negara dari perundangan Islam adalah sikap yang mendedahkan negara kepada bahaya Jahiliyyah . ( Bahaya kepada aqidah dan budaya ) Firman Allah swt .

ثم جـعلناك على شـريعة من الأمـر فـاتبعهـا و لا تتبع أهواء الذين لا يعلمون

" Kemudian kami jadikan kamu berada di atas suatu syariat , maka ikutlah syariat itu dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang - orang yang tidak mengetahui ."

( Al Jathiyah 18 )

Ayat ini , anti faham penjarakkan ugama dengan daulah . فـصـل الدين عن الدولـة Islam jua mengambil berat perihal atau ciri - ciri mereka yang bertanggung jawab memimpin negara .

1.1 Syarat kelayakan sebagai pemimpin Negara Islam .
[1]

i ) Muslim
ii ) Berilmu dalam hal asas dan memahami masaalah semasa
iii ) Adil
iv ) Berkemampuan ( maknawi dan jasmani )
v ) Lelaki
vi ) Berpengaruh

Firman Allah swt .

يأيـهـا الذين ءامنوا لاتتخـذواالـكافـرين أولياء من دون المـؤمنين أتريدون أن تـجعلوا لله علـيـكم سلطـانـا مبـيـنا

" Hai orang - orang yang beriman , janganlah kamu mengambil orang - orang kafir menjadi pemimpin dengan meninggalkan orang yang beriman . Inginkah kamu mengadakan alasan yang nyata bagi Allah ( untuk menyiksamu ) ."

( An Nisa' 144 )

Firman Allah swt .

إنما وليكم الله و رسوله و الذين ءامنوا الذين يقيمون الصلوة و يؤتون الزكاة وهم راكعون
ومن يتول الله و رسوله و الذين ءامنوا فإن حزب الله هم الغالبون
يأيها الذين ءامنوا لاتتخذوا الذين اتخذوا دينكم هزوا ولعب
امن الذين أوتوا الكتاب من قبلكم و الكفار أولياء و اتقوا الله إن كنتم مؤمنـين

" Sesungguhnya penolong ( pemimpin ) kamu hanyalah Allah , Rasulnya dan orang yang beriman , yang mendirikan sholat dan menunaikan zakat seraya mereka tunduk ( kepada Allah ) dan barangsiapa mengambil Allah , Rasulnya dan orang yang beriman menjadi penolongnya ( pemimpin ) maka sesungguhnya pengikut ( ugama ) Allah itulah yang pasti menang . Hai orang yang beriman janganlah kamu mengambil orang yang menjadikan ugamamu sebagai bahan ejekan dan permainan sebagai pemimpin , iaitu orang yang telah diberikan kitab sebelummu dan orang - orang yang kafir , dan bertaqwalah kepada Allah jika kamu benar - benar orang yang beriman ."

( Al Maidah 55 -57 )

1.2 Matlamat Negara Islam
[2]

1 ) Matlamat Khalifah .

Firman Allah swt .

و إذ قـال ربك للملائكـة إنى جـاعل فى الأرض خـلـيفـة

"dan ingatlah ketika tuhanmu telah berkata kepada para malaikat sesungguhnya aku akan menjadikan khalifah di muka bumi . "

( Al Baqarah 30 )

Ia adalah suatu matlamat untuk memastikan ugama terbela dan dunia di tadbir berdasarkan ugama . ( إقـامـة الدين و سـيـاسـة الدنـيا بـه )

2 ) Matlamat Amanah .

إنا عرضنا الأمانة على السـموات و الأرض و الـجـبال فأبين أن يحملنها
و أشـفقن منهـا و حملهـا الإنسـان إنه كان ظلوما جهولا

"Sesungguhnya kami telah mengemukakan amanat kepada langit , bumi dan gunung ganang maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khuatir akan mengkhianatinya dan dipikullah amanat itu oleh manusia . Sesungguhnya manusia itu amat dholim dan bodoh ."

( Al Ahzab 72 )

3 ) Matlamat Ibadat .

وما خلقت الجن و الإنس إلا ليعبدون ما أريد منهم من رزق
و ما أريد أن يطعمون إن الله هو الرزاق ذو القوة المتين

"dan tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan supaya merteka menyembahKu . Aku tidak mengkehendaki rezki sedikitpun dari mereka dan aku tidak mengkehendaki supaya mereka memberi aku makan . Sesungguhnya Allah, dialah Maha Pemberi rezki yang mempunyai kekuatan yang sangat kukuh .

( Adz Dzariyyat 58)

2 ) ISLAM ADALAH PEMERINTAHAN DAN UMMAH .

Pemerintahan dan Ummah jua terikat dengan etika agong yang diutus khas oleh Allah swt . ( Al quran ) Pemerintahan selayaknya bertunjangkan syariat dan prinsip - prinsip amal Islami .

Firman Allah swt .

أفحكم الجاهلية يبغون و من أحـســن من الله حكما لقوم يوقنون

"Apakah hukum Jahiliyyah yang mereka kehendaki dan ( hukum ) siapakah yang lebih baik daripada ( hukum ) Allah bagi orang - orang yang yakin ?"

( Al Maidah 50 )

* Al Qurtubi berkata : Pertanyaan dalam ayat ini di kenali sebagai Istifham Inkari iaitu keinkaran secara murka dari Allah swt .

2.1 Prinsip - prinsip Amal Islami dalam negara Islam .

i ) Hanya hukum Allah yang ditegakkan .
ii ) Pertahankan kebenaran .
iii ) Membina keadilan :

a ) Undang - undang ( hukum ) .
b ) Kehakiman .

iv ) Mengizin dan mengawal kebebasan :

a ) Kebebasan menganut ugama
( kepada mereka yang belum Islam ) .
b ) Kebebasan nasihat

Islam turut membangunkan ummat diatas pelantar aqidah dan ukhuwwah Islamiyyah yang jitu . Serentak itu , ummat diprogramkan melalui ‘frame work’ agong (Al Quran) untuk lahir sebagai ummat terbaik .

2.2 Ciri - ciri ummat terbaik .

i ) Amar ma'ruf dan nahi mungkar .
ii ) Beriman kepada Allah .
iii ) Menyebar risalah sejagat .

كنتم خير أمة أخرجت للـنـاس تأمرون بالـمعـروف و تنهون عن المنكر و تؤمنون بالله

"Kamu adalah sebaik - baik ummat yang dilahirkan di tengah - tengah manusia , kamu menegakkan yang ma'ruf , mencegah kemungkaran dan beriman kepada Allah”

( Al Imran 110 )

3 ) ISLAM ADALAH AKHLAK DAN KEKUATAN .

Islam sebagai cara hidup kelihatan mekar , indah dan berseri melalui syiar utamanya iaitu Akhlak . Sabda Rasulullah saw .

إنـما بعثت لأتـمم مكارم الأخلاق

" Sesungguhnya aku dibangkitkan untuk menyempurnakan kemuliaan akhlak "

Akhlak yang mulia menepati kekuatan peribadi dan kekuatan dalam . Akhlak terbahagi kepada dua :

Akhlak terhadap Allah
Akhlak sesama manusia

Kekuatan mampan adalah rangkuman dua bentuk kekuatan , iaitu kekuatan dalaman dan luaran . Ianya perlu disiapkan .

و أعدوا لـهم ما اسـتطعـتم من قوة و من ربـاط الخـيل ترهـبون به عدو الله و عدوكم

"Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggup dan dari kuda - kuda yang ditambat untuk berperang ( yang dengan persiapan itu ) kamu menggentarkan musuh Allah dan musuh kamu "

( Al Anfal 60 )

Kekuatan adalah prinsip asas untuk mempertahankan maruah ummah sekaligus membina empayar . ( سـلـطـة ) Kekuatan ini pula terbahagi kepada dua : ( kedua - duanya wajib dibina )

i ) Kekuatan Individu
ii ) Kekuatan Jamaah

4 ) ISLAM ADALAH RAHMAT DAN KEADILAN

Rahmah , lambang kesentosaan penganut Islam . Membuatkan hati damai , tenang dan tidak putus harap . Islam adalah satu - satunya sistem hidup yang memupuk suasana rahmah . Bermula dari cucuran rahmat Ilahi berupa iman dan Islam , ia terus menyinari alam untuk mencetus keadilan .

Rahmah satu kuasa yang gigih menentang sikap mazmumah seperti dendam kesumat , iri hati , semangat permusuhan sesama sendiri dan lainnya . Sementara keadilan adalah manifestasi dari rahmah yang tercerna .

و لا يجرمنكم شـنأن قوم على ألا تعدلوا اعدلوا هـو أقرب للتـقوى و اتـقوا الله إن الله خـبير بـما تعـملون

"Dan jangan sekali - kali kebencianmu terhadap sesuatu qaum , mendorong kamu untuk berlaku tidak adil . Berlaku adil lah kerana adil itu lebih dekat kepada taqwa dan bertaqwalah kepada Allah sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan ."

(Al Maidah 8 )
Hukuman di dalam Islam adalah berteraskan keadilan . Ia tidak bermaksud
berlaku kejam kepada sesiapa , malah berfungsi sebagai pemeliharaan sejagat . ( Menggunakan konsep : Tegah kawal daripada Allah . نكـالا من الله )

Keadilan Islam , lebih tepat dapat dilihat apabila Islam mengemukakan program mengembalikan manusia kepada fitrah kejadiannya yang menyelamatkan manusia dari kancah kerugian yang berpanjangan .

و العـصـر إن الإنـسـان لفى الخـسـر إلا الذين ءامنوا و عـمـل الـصـالحـات وتـواصـو بالحق و تواصو بالصـبر

"Demi masa sesungguhnya manusia berada dalam kerugian kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh serta berpesan - pesan dengan kebenaran dan berpesan - pesan dengan kesabaran ”

( Al Ashr 1 - 3 )

5 ) ISLAM ADALAH PENGETAHUAN DAN UNDANG - UNDANG

Tanpa pengetahuan yang mendalam , Islam pastinya tidak mampu dihayati . Sebagai cara hidup yang sempurna , yang merangkumi semua aspek kehidupan, sememangnya meletakkan pengetahuan di prioriti terpenting . Pengetahuan ini tidak terbatas dalam hal yang berhubung dengan ugama Islam semata - mata , malah merangkumi pelbagai hal termasuk konspirasi musuh .

Syaidina Omar Ibn Al Khattab pernah menjelaskan :

إنـما تنقض عرى الإسـلام عروة عروة إذا نـشـئا فى الإسـلام من لم يعرف الـجـاهـلـية

" Sesungguhnya ikatan Islam itu akan terungkai satu demi satu apabila berleluasa di dalam Islam orang yang tidak mengenali Jahiliyyah . "

Islam adalah ugama yang menganjurkan kemakmuran dan tamaddun ummat . Justeru itu, pengetahuan ialah fungsi utama sebagai motor penggerak kearah membina masyarakat bertamaddun . Status jahil ( tidak berilmu pengetahuan ) menjadi status hina di kaca mata umum , maka Islam jua anti kejahilan .

Sabda Rasulullah saw .

الـجـهـل و الكفر كهـاتـيـن و أشـار إلى عـيـنـيه

أو كما قـال

" Kejahilan dan kekufuran seperti dua benda ini seraya menunjukkan kepada dua matanya ( mata hitam dan mata putih ) "

Mujtama' berpengetahuan ini , akur bahawa hidup manusia semestinya dikawal pelihara oleh satu perundangan agong dari khaliq . Prinsip undang - undang tersebut ialah untuk memelihara maslahah ( kepentingan ) dan menolak mafsadah ( kerosakkan ) Membebaskan diri dari undang - undang Khaliq ertinya membebaskan diri dari Islam itu sendiri .

Sementara pihak yang menafikan undang - undang Khaliq atau menganggap tidak releven dan belum masanya lagi untuk dilaksanakan kini , adalah suatu sikap yang menafikan kelansungan Islam itu sendiri , sedang Allah telah menegaskan :

اليوم أكملت لكم دينكم و أتـممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الإسـلام ديـنـا

" Hari ini telah aku sempurnakan bagi kamu ugama kamu dan telah ku lengkapkan ke atas kamu ni'matKu dan Aku redho bagi kamu Islam sebagai cara hidup "

( Al Maidah 3 )

Institusi kehakiman yang akan mengendalikan pelaksanaan undang - undang semestinya menepati syarat berikut :

i ) Muslim
ii ) Kemampuan berijtihad
iii ) Pengetahuan yang luas tentang hukum hakam Islam
iv ) Amanah dan kemampuan mengendalikan kes
v ) Lelaki
vi ) Merdeka

6 ) ISLAM ADALAH KEBENDAAN ATAU USAHA DAN KEKAYAAN

Kebendaan merupakan sebahagian daripada alat kelengkapan dan berfungsi sebagai alat bantu kekuatan . Berasaskan statement ini , Islam mempunyai ruang selesa untuk mengizinkan ummatnya berdikari dan mengusahakan hasil bumi .

فإذا قضيت الصـلوة فانتشـروا فى الأرض و ابتغوا من فـضل الله واذكروا الله كثـيرا لعلكم تفلحون

"Apabila telah ditunaikan sembahyang , maka bertebaranlah kamu di muka bumi dan carilah kurnia Allah dan ingatlah Allah banyak - banyak supaya kamu beruntung"

( Al Jumua'h 10 )

Namun begitu kebendaan yang diusaha dan kekayaan yang dicita bukan menjadi satu prinsip hidup yang mencetus faham kebendaan . Segalanya sebagai sarana untuk menjulang syiar Islami bukan sebaliknya iaitu menjadi hamba kepada benda dan kekayaan .

Erti kata lain , kebendaan dan kekayaan diperlukan agar ummat Islam tidak bangsat dan hina dimata dunia , pula dalam masa yang sama , ianya tidak membawa ummat Islam ke peringkat ego dan bongkak . Lebih tepat , usaha hasil bumi berorientasi pembangunan dan kemajuan mestilah bermatlamat untuk kepentingan akhirat dan bermula dengan nokhtah zikrullah .

7 ) ISLAM ADALAH JIHAD DAN DAAWAH ATAU KETENTERAAN DAN FIKRAH .

Asas kegemilangan Islam ialah jihad dan daawah . Kibaran panji Islam di medan jihad adalah lambaian ketuanan Islam sebagai ugama Allah . Firman Allah swt .

ليظـهره على الدين كله ولو كره المشـركون

" Supaya mendhohirkannya mengatasi ugama lain keseluruhannya , sekalipun ia dibenci oleh orang - orang musyrik . "

( As Shof 9 )

Menyeru dan mengajak ( daawah ) insan beraqal agar mengabdi diri kehadhrat Ilahi dan menjauhi tunggangan syaitan ( thoghut ) pula adalah agenda ketuanan Islam .

ولقد بعثنا فى كل أمة رسـولا أن اعـبدوا الله و اجتنبوا الطـاغوت

" Dan sesungguhnya telah kami bangkitkan disetiap kalangan ummat akan seorang rasul supaya menyeru manusia mengabdikan diri kepada Allah dan menjauhkan thoghut "

( An Nahl 36 )

Jihad Islami tidak bermaksud perang semata - mata malah ia meliputi pengorbanan jiwa, harta dan tenaga dalam siri usaha berterusan untuk memartabatkan ummat Islam . Sementara daawah Islamiyyah yang tercerna dari fikrah harakiyyah pula sebagai aktiviti utama yang berpaksi di atas jihad Islami . Penglibatan tentera yang mengisi ruang dan menyahut semboyan jihad guna menghadapi konspirasi mustakbirin adalah suatu kefardhuan di dalam Islam .

وقـاتلوهم حتى لا تكون فتنة و يكون الدين كله لله

" Dan perangilah mereka sehingga tiada lagi fitnah dan jadilah ugama keseluruhannya bagi Allah "

( Al Anfal 39 )

8 ) ISLAM ADALAH AQIDAH YANG BENAR DAN IBADAT YANG SAH .

Aqidah yang benar adalah denyutan nadi Islam . Islam satu-satunya ugama cara hidup yang bertunjangkan aqidah ( keiltizaman yang jitu kepada Allah .) Krisis aqidah merupakan satu krisis yang boleh menafikan status keislaman seseorang sementara krisis ibadah pula boleh membatalkan potfolio seorang muslim . Islam disemua bidangnya ( Ibadah , munakahat , muamalat ) beroperasi di atas aqidah yang benar . ( Ketundukan dan kepatuhan mutlak kepada Allah swt ) Tanpa ketundukan dan kepatuhan mutlak ini ( aqidah ) ummat Islam terdedah kepada bahaya .

i ) bahaya murtad dan syirik
ii ) bahaya perpecahan kronik
iii ) bahaya kelemahan ketara
iv ) bahaya penghinaan melulu

[1] Rujuk : Sistem Pemerintahan Negara Islam oleh Tuan Guru Hj. Abd. Hadi . m/s : 126
[2] Rujuk : Sistem Pemerintahan Negara Islam oleh Tuan Guru Hj. Abd Hadi . m/s 58

Friday, April 21, 2006

Ulasan Buku

DAKWAH FARDIYYAH TEORI DAN PRAKTIKAL.

Karangan : Ustaz Abdul Halim Al Kinani .
Penterjemah : Ustaz Mohd Noor Hamzah
( AJK Lajnah Tabiyyah DPP Pusat )
Terbitan : Lajnah Tarbiyyah DPP Pusat.
Harga : RM 10.00 sahaja.
( sambil menyumbang kepada LTDK DPPP )

Dakwah Fardiyyah dilihat sebagai salah satu method dakwah yang sangat penting bagi seorang dai'e ( pendakwah ) guna menghubungkan Islam dan perjuangannya dengan madu'u ( sasaran dakwah ) .

Namun begitu , tanpa memahami dan mendalami strategi dan seni Dakwah Fardiyyah , pendakwah akan mengalami kesukaran malah kegagalan bagi mencapai objektif dakwah .

Buku ini membekalkan segala teknikal dan taktikal serta skima dan skil Dakwah Fardiyyah yang penuh hikmah dan berkesan bagi setiap pendakwah dan anggota gerakan Islam , yang berjuang dan berdakwah menyampaikan Islam kepada masyarakat .

Justeru seringkali masyarakat umum menolak perjuangan Islam ekoran perilaku dan penampilan pendakwah yang tidak berhikmah dan berwibawa .

Membaca , memahami , menghayati dan menterjemahkan kandungan buku hasil karya Ustaz Abdul Halim Al Kinani ini ke dalam setiap aksi dan aktiviti pendakwah , pastinya banyak membantu usaha mengembalikan semula kedaulatan Islam dan martabat ummah , setelah sekian lama ianya tercalar .

Saya selaku Pengerusi Lajnah Tarbiyyah DPP Pusat mencadangkan kepada semua petugas jamaah memiliki dan meneliti buku ini sebagai panduan dakwah yang berkesan . Juga sangat sesuai untuk para pendakwah membentangkannya sebagai teks kuliah di masjid dan surau .

Buku ini boleh didapati di Pejabat Dewan Pemuda PAS Pusat Taman Melewar atau langsung daripada saya sendiri . Insyaallah , untuk bulan april ini ( 20 hb. hingga 22 hb.) saya berada sekitar Lembah Klang untuk mengisi program di sana . Insyaallah , buku ini juga akan dilancarkan secara rasmi pada hari berlangsungnya Muktamar Dewan Pemuda PAS Pusat di kedah nanti .

DEWAN PEMUDA PAS NEGERI JOHOR

Pejabat Pentadbiran Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
No 17, Jalan Berlian 3, Taman Renggam Jaya,
86200 Simpang Renggam, Johor Darul Ta’zim.
Tel / Faks : 07-7554693 e-mail :
dppjohor@yahoo.com
No Rujukan : PAS/DPP.12/2.07(31/06)

Kenyataan Media
(21 April 2006)

TAJUK :

SEJAUH MANA KERAJAAN MAMPU BERPEGANG KEPADA JANJI
UNTUK TIDAK MENAIKKAN HARGA MINYAK.

Perkembangan baru kenaikan harga minyak dunia sekarang ini telah mula dirasai oleh kerajaan lebih-lebih lagi oleh Perdana Menteri Malaysia yang sebelum ini telah mengumumkan bahawa tiada kenaikan lagi pada tahun 2006.

Jika dilihat daripada kenyataan Perdana Menteri Malaysia, Pak Lah kelihatan agak tertekan dengan kenaikan terbaru harga minyak dunia, membayangkan betapa kerajaan pada hari ini sudah mula terasa bebanan yang mesti dipikul dengan kenaikan ini sedangkan semasa kenaikan kali terakhir pada 28 Februari 2006 yang lalu, kerajaan berjanji bahawa tiada lagi kenaikan sepanjang tahun 2006.

Bernama.Com semalam telah menyiarkan kenyataan Pak Lah bahawa kerajaan akan menghadapi tekanan untuk menyediakan peruntukan subsidi lebih tinggi tahun ini sekiranya harga minyak terus meningkat di pasaran dunia. Beliau mengakui kenaikan harga minyak di pasaran dunia kini yang mencecah paras US$75 (US$1=RM3.66) setong akan memberikan lebih banyak kesusahan kepada kerajaan.

Pak Lah berkata :

"Ini adalah satu kesusahan yang besar yang akan dihadapi oleh kerajaan (disebabkan kenaikan tinggi harga minyak di pasaran dunia).

"Saya memahami semasa kita menaikkan harga minyak dulu kita dah kaji sampai akhir tahun (harga minyak) tidak akan dinaikkan lagi"

Daripada kata-kata ini, terdapat tanda-tanda bahawa Pak Lah telah tersilap ercaturan apabila mengumumkan bahawa tiada lagi kenaikan tahun ini.

Walau bagaimanapun, berbeza dengan kenyataan Datuk Seri Najib Razak selaku Timbalan Perdana Menteri yang dilihat lebih yakin bahawa kerajaan akan terus bertahan dengan apa jua keadaan yang berlaku.

Beliau berkata;

“Kita masih tetap dengan pengakuan yang sudah dibuat bahawa harga minyak tidak akan dinaikkan sepanjang tahun ini, walaupun harganya di pasaran dunia sekarang lebih AS$70 setong”.

Dewan Pemuda PAS Negeri Johor (DPPNJ) yakin bahawa rakyat sedang tertunggu-tunggu apakah yang akan dilakukan oleh kerajaan selepas ini. DPPNJ menjangkakan bahawa perkembangan kenaikan harga minyak dunia ini akan digunakan oleh kerajaan khususnya Pak Lah untuk merayu supaya rakyat ‘bersimpati’ dengan beliau dan kerajaan untuk membolehlah harga runcit minyak petrol/diesel dinaikkan kerana kita tahu bahawa Pak Lah kerap kali mengambil jalan mudah untuk menyenangkan kerajaan walaupun yang menderitanya rakyat.

Jika ini berlaku, kerajaan UMNO/BN sudah tentunya akan dilihat sebagai kerajaan penipu dan zalim kepada rakyatnya. DPPNJ menyeru kepada semua perjuangan keadilan dan hak rakyat agar bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang pastinya akan berpihak kepada kita.

Sekian, wassalam.

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
019-7701830

JERITAN NALURIKU
DALAM KISAH SEORANG SAHABAT .

Selain daripada menggunakan masa yang ada untuk membaca , mentelaah dan menulis , saya akan ambil sedikit masa untuk mencari maklumat dilayar cyber .

Hari ini saya tersentak malah cukup tersentuh , apabila saya terserempak dengan satu kisah yang dicoretkan oleh sahabat baik saya di laman webnya darihal pengalaman hidup yang dilalui oleh beliau .

Saya meneliti , baris demi baris kisah yang ditatah . Agak cermat beliau menggunakan setiap bilah perkataan dan sememangnya apa yang saya kenal , beliau sangat mahir bercerita . Namun kali ini sangat berbeza ceritanya .

Apabila ceritanya merupakan suara kepada jeritan naluri saya selama ini . Ya...jeritan yang kuat , tapi anehnya ia tanpa suara sehingga saya sendiri tidak mengetahui bagaimana suaranya . Bagaimana liriknya dan bagaimana pula melodinya . Maka tiada siapa yang mendengarnya apalagi mahu memahaminya . Malah terkadang , bercucuran air mata menahan hiba .

Hari ini , saya menemui suara itu dan saya sangat pasti bahawa itulah suara jeritan naluri saya . Terima Kasih sahabat ....terima kasih !! Ya Rabbi Ya Allah , kini saya mula memahami nilai jeritan naluri ini dan saya juga mengharapkan mulai hari ini , semua memahami kenapa naluri ini menjerit .

( saya paste kan kisah sahabat ( Us. Mohd Hasrizal ) yang saya maksudkan ini buat tatapan semua.)

DOSA IBU BAPA
MENGATASI KESALAHAN ANAK - ANAK

"Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan ahli keluargamu daripada api neraka, yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu berhala. Di atasnya ada malaikat yang amat kasar lagi keras perlakuannya. Mereka tidak mengengkari Allah apabila disuruh dan mereka tentu melaksanakan apa yang diperintahkan”

[al-Tahrim 66 : 6]

Kadang-kadang saya rasa tersinggung apabila permintaan saya tidak dihargai. Saya bukan meminta kelebihan. Apa yang saya pohonkan ialah pada beberapa kotak kosong di dalam diari bulanan saya, ia adalah masa saya untuk isteri dan anak-anak.

”Bolehlah ustaz, janganlah macam itu. Anak hari-hari boleh jumpa. Kami sudah tiada masa lain yang sesuai untuk menjemput ustaz. Harap ustaz dapat pertimbangkan permintaan kami”, kata seorang pemanggil yang menelefon saya.

Dialog seperti ini meletakkan saya pada situasi yang menjadikan saya serba salah. Mengapakah masa seorang ustaz untuk anak-anaknya tidak dianggap penting? Bukankah itu sesi beliau menunaikan kewajipan nafkah kasih sayang, didikan dan perhatiannya kepada anak-anak. Semasa saya kecil, saya tinggal di sebuah kawasan perumahan dan seawal usia 10 tahun, saya pernah membuat kesimpulan bahawa budak-budak jahat pada masa itu, sama ada anak ustaz, tak pun anak polis!

Alangkah prejudisnya saya semasa itu. Saya tidak faham bagaimana saya boleh beranggapan sedemikian rupa. Mungkin kerana geram saya apabila basikal yang ayah belikan, dibengkokkan oleh si Samseng Kampung Dusun, anak seorang ustaz. Tetapi hari ini hati saya menjadi gundah semula. Terutamanya selepas menerima maklum balas seperti dialog di atas.

Kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan. Itulah peribahasa Melayu yang amat menusuk perasaan saya. Ketika saya menaip artikel ini, Saiful Islam dan Naurah sedang tidur nyenyak di depan saya. Memandang mereka telah meretak hibakan hati saya.

Maafkan Abi, wahai anak-anakku, Abi berdosa mengabaikan kalian”, saya sukar menahan hati dari bersedih.

Saya masih ingat, semasa saya di Ireland, usaha saya mendidik dan membesarkan Saiful Islam, ternyata amat mudah. Malah saya setiap hari memanjatkan syukur kepada Allah kerana Saiful Islam amat mudah untuk diurus. Dengan tugas saya sebagai Imam, saya tidak keberatan untuk membawa anak sulung saya ke masjid, saya baringkan di kepala sejadah dan matanya berkelip-kelip melihat saya menyampaikan khutbah Jumaat.

Semasa itu, untuk saya menegurnya ketika dia melakukan kesalahan, caranya amat mudah. Saya tunding jari, tanpa perlu membuka bicara, Saiful Islam sudah menghamburkan air mata takutkan ‘kemarahan’ saya. Tidak dinafikan, ketika itu mungkin usia anak saya baru setahun dua. Memang tidak susah menjaganya. Tetapi apabila saya fikirkan, hari ini saya tetap saya yang sama. Anak bertambah, usia mereka juga bertambah, tetapi mereka tetap berayahkan ayah yang sama. Tetapi kenapa hari ini, fikiran saya selalu kusut memikirkan mereka?

Ya, suasana di Ireland amat saya rindui. Saya duduk di negara Kuffar, tetapi usaha mendidik anak memang mudah dan menggembirakan. Saya tidak menyesal menjadi ‘suri rumah’ selama beberapa tahun. Saya bertugas secara sambilan di beberapa masjid, menyambung pengajian Master secara distance learning dengan The Open University, UK, dan sambil itu saya menjaga soal makan minum, hal ehwal rumah tangga, dan Saiful Islam membesar di depan mata.

Itu lebih baik, daripada saya bekerja sebagai kasyer di pasar raya, kemudian semua gaji dibayar kepada nursery yang mencecah harga ratusan Euro sebulan. Masakan tidak, semua nanny memegang Ijazah Early Childhood Learning malah mahir pula dengan rawatan kecemasan Paedriatrik dan first aid.

Namun saya gembira membesarkan anak dengan tangan saya sendiri. Isteri saya sibuk bekerja di wad kecemasan hospital, shifnya tidak tentu siang malam. Maka saya mengambil alih tugas di rumah. Setiap pagi saya mandikan anak, menyalin bajunya, menggoreng kentang atau pasta kosong untuk sarapan. Saya bermain bersamanya seketika, kemudian ke dapur memasak untuk makan tengah hari. Saiful Islam tidur semula sekitar jam 11 dan saya naik ke bilik ulangkaji untuk membuat assignment. Zohor kekadang di masjid, jika cuaca baik. Tengah hari saya qailulah seketika, solat Asar dan kemudian membawa Saiful Islam ke hospital untuk mengambil isteri saya dari tempat kerjanya, pulang bersama sambil menghirup udara petang yang segar. Ketika di Naas, kadang-kadang kami melencong ke belakang hospital bersama roti keras yang saya bawa dari rumah, untuk memberi burung undan di tasik, makan petang bersama kami. Saya mencampak roti ke tasik, Saiful Islam dan Umminya turut sama.

Jika isteri saya oncall, saya akan ke hospital menghantar nasi dan lauk, khususnya semasa isteri saya mengandung anak kedua kami, Naurah Sabihah. Suasana ketika itu memang nyaman, fikiran saya tenang dan prolifik, kegiatan kemasyarakatan banyak dan saya sanggup mengayuh mountain bike selama 2 jam untuk memberi kuliah Tafsir Surah Yasin kepada adik-adik yang tinggal di South Circular Road, Dublin.

Itulah suasana saya membesarkan anak ketika di Ireland. Memang hati kami sunyi tidak mendengar laungan azan dari menara masjid bertahun lamanya. Namun derita melihat laungan azan tidak diendahkan di Malaysia, lebih menghiris rasa.

Hari ini saya sudah pulang ke Malaysia. Cabaran membesarkan anak-anak semakin meruncing.

Semasa di Ireland, saya pernah berbual dengan isteri sambil merenung daun-daun perang gugur di petang musim luruh.

“Abang rasa, kita hanya boleh tinggal di Ireland sampai usia anak kita mencecah umur tadika. Apabila dia perlu bersekolah, kita harus pulang ke Malaysia”, saya meluahkan pandangan tentang perancangan masa depan kami.

Isteri saya mengangguk tanda setuju.

Saya berfikiran begitu kerana saya khuatir dengan Aqidah anak saya. Tentu sahaja saya patut risau. Semasa bertugas sebagai Pengetua dan guru di Belfast Islamic School, saya ada banyak pengalaman yang menakutkan. Selain kisah di Belfast Zoo dan cerita evaluation test anak-anak murid kami, saya juga tidak lupa kepada suatu insiden di sebuah pasar raya di Lisburn Road, Belfast. Seorang anak muda bekerja sebagai kasyer di situ dan tag namanya tertulis “OMER”. Wajahnya ada iras Irish dan ada sedikit iras Asia. Apabila ditanya sama ada beliau Muslim atau tidak, beliau termenung seketika dan berkata, “my father is a Moslem!”

Aduh, adakah krisis identiti itu yang mahu saya risikokan kepada anak-anak dengan menyekolahkan mereka di Ireland? Tentu sekali tidak.

Tetapi selepas pulang ke Malaysia, pandangan saya berubah sama sekali. Kadang-kadang saya menangis sambil merenung jauh dari tingkap rumah kami, “apakah selamat anakku membesar di Malaysia?”

Ya, semasa di Ireland, saya kira amat mudah untuk saya gariskan batas-batas Iman dan Kufur kepada anak-anak.

“Jangan ikut perangai Spencer itu, dia bukan orang Islam!”, saya boleh menyebut begitu kepada Saiful Islam dan Naurah.

Apabila anak-anak pulang ke rumah, saya boleh berbicara dengan mudah bahawa yang jahat itu bukan Islam, bagi mereka agama mereka, dan bagi kita Islam yang satu. Garis hitam putih amat jelas.

Tetapi bagaimana di Malaysia? Spencer, Ah Meng, Ravin, Shahril, semuanya lebih kurang sama. Perangai dan akhlak tidak banyak berbeza. Grey area melebar luas. Nak dikatakan tidak Islam, dia Islam. Tetapi kelakuannya tidak mencerminkan agama di kad pengenalannya. Habis, mudahkah saya menerangkan semua ini kepada anak-anak? Saya tabik kepada rakan yang sanggup menyekolahkan anak-anak di SRJK(C), walau pun terpaksa berulang ke sekolah menghantar bekal makanan sendiri. Semuanya kerana mereka mahu anak-anak membesar di dalam suatu suasana yang garis hitam dan putihnya jelas. Mampukah saya begitu? Entahlah...

Lebih menyedihkan, sabar saya tidak seperti sabar saya semasa di Ireland. Hari ini apabila anak-anak buat semak, ada kalanya macam mudah benar untuk darah saya tersirap. Terutamanya apabila saya pulang ke rumah selepas dua jam meredah lautan kereta. Syukurlah saya banyak berusaha membaca dan belajar tentang topik-topik yang membina sikap pro aktif. Saya cuba menapis setiap insiden, agar saya memberikan respond yang tepat dan bukannya marah berbalas marah, geram berbalas geram, degil berbalas cubit dan sebagainya.

Saya sentiasa berasa malu apabila membaca kisah keluarga Stephen Covey. Profesyennya sama seperti saya. Kami selalu out station untuk memberikan training. Jadual kami ketat. Tetapi Stephen Covey, mempunyai 9 anak dan dia tidak pernah terlepas daripada menghadiri majlis dan peristiwa yang penting berkaitan dengan anak-anaknya. Bukan suatu yang mudah untuk seorang American membesarkan 9 anak. Saya yang dua ini pun sudah pening kepala.

Sebab itu jugalah saya tidak suka memarahi anak-anak dengan tengking dan leteran. Lagi banyak kita menengking, lagi cepatlah bisanya hilang. Saya tidak percaya kepada pendekatan marah sebagai teknik default menegur kesalahan anak. Berapa ramai yang menjadi baik hasil siri marah di sepanjang usia membesarnya? Apa yang pasti, anak yang selalu dimarahi akan menjadi pemarah dan kemudiannya bakal memarahi anak-anaknya pula suatu hari nanti. Ingat, anak kita mungkin gagal mengikut kata-kata kita, tetapi mereka tidak akan gagal meniru perangai dan tingkah laku kita sebagai ibu dan bapa. Jika anak kita buruk kelakuan, jangan cari sebab yang jauh. Anak-anak adalah cermin wajah ibu dan bapa mereka.

Ya memang marah itu perlu, tetapi ia bukan pendekatan harian saya. Saya lebih suka bercakap dengan anak-anak dan cuba memahamkan mereka kenapa satu-satu perbuatan itu betul atau salah. Jika Saiful Islam naik angin, saya akan tangkap dia dan mandikan agar ‘sejuk’, kemudian saya ke bawanya ke bilik dan kami berdialog.

Biar pun soalan anak-anak bertali arus dan kekadang berpusing ke belakang, saya sentiasa setia melayan. Rasa marah atau letih, rasa mengantuk atau sengal badan, semuanya diketepikan dan saya mesti mendengar isi bualan yang ingin dikongsi oleh Saiful Islam dan kini Naurah juga. Biar pun isunya hanya soal kad Grandsazer dan Kamen Rider. Itulah wasilah saya mendengar dan menunjukkan kasih kepada anak-anak.

Namun punca sebenar yang menjadikan saya tidak tergamak untuk memarahi anak saya, ialah kerana saya rasa berdosa kepada Allah terhadap mereka. Malah kesalahan anak-anak saya yang belum mumayyiz dan tidak aqil baligh ini kepada saya dan ibu mereka, tidak terbanding dengan dosa saya dan isteri terhadap mereka.

Masakan tidak. Saya telah memilih isteri yang solehah dan sebahagian cita-cita saya, agar akhlak mahmudah isteri akan tumpah kepada anak-anak suatu hari ini. Saya percaya, ramai dari kalangan kita yang melakukan perkara yang sama. Pendidikan anak-anak bermula dengan memilih ibu yang baik untuk mereka.

Tetapi tumpahkah solehah isteri kepada anak-anak? Turunkah baik saya kepada anak-anak? Sukar untuk menjawab soalan ini kerana orang sebenar yang membesarkan anak-anak hari ini, adalah guru di tadika atau pembantu rumah Indonesia. Alhamdulillah jika yang Indonesia itu orangnya baik, bersolat dan menjaga batas-batas agama. Bagaimana dengan yang berpembantu rumah seorang penyembah berhala dari Myanmar, Thailand atau Filipina.

Kita berjumpa dengan anak-anak ketika kita sudah letih. Kita sudah hilang seri di wajah dan jiwa malah bahasa. Anak-anak juga sudah mengantuk ketika saya sampai di pintu menanggalkan kasut. Bilakah masanya kita menumpahkan akhlak mahmudah kita kepada anak-anak?

Isteri solehah, tapi yang membesarkan anak-anak adalah pembantu rumah, guru nursery, dan entah siapa lagi. Ibu dan ayah di mana? Jawapannya mudah sahaja, SIBUK BEKERJA.

Janganlah disangka kita sudah menjadi ibu dan bapa yang baik hanya kerana makan pakai anak-anak sudah cukup. Itu hanya taraf lembu membesarkan anak-anaknya. Ibu bapa manusia ada tanggungjawab yang lebih besar dari itu. Soal makan, minum, pakaian, perlindungan, pendidikan, makanan emosi dan spiritual, semuanya mesti diharmonikan bersama bekalan yang tidak putus-putus. Apa yang paling utama adalah soal jumlah masa yang kita luangkan bersama mereka. Sudah cukupkah untuk meyakinkan mereka, bahawa kita benar-benar kasihkan mereka?

Tetapi zaman ini, zaman membesarkan anak-anak diswastakan kepada pihak lain. Kita sibuk bekerja dan kerja tidak pernah habis. Anak buat perangai mungkin semata-mata atas dorongannya untuk mencuri perhatian kita.

Ingatlah, dalam suasana kita hari ini, dosa ibu dan bapa terhadap anak-anak, lebih besar berbanding kesalahan mereka kepada kita. Insaflah wahai ibu dan bapa, jangan mudah melenting, sebelum cukup kasih diberi.

Seandainya saya memohon kotak kosong itu kekal dikosongkan, janganlah heret saya ke suasana yang menjadikan saya tersepit. Saya ada tanggungjawab kepada anak-anak, anda juga sama. Anak-anak dan isteri saya, adalah mad’u pertama saya.

Jika kita dalam perjalanan pulang dari KL ke Ipoh, kita singgah di Tapah untuk Solat dan makan. Kemudian kita meneruskan perjalanan ke Ipoh. Tetapi selepas 15 minit memandu, baru kita tersedar yang salah seorang anak kita tiada. Ketika itu kita kelam kabut mencari U-Turn dan mulut tidak henti-henti berdoa agar anak yang tertinggal di belakang, selamat dan tiada mudarat.

Ya, jika kita tercicir anak di perjalanan dunia, kita ada jalan untuk berpatah balik menyelamatkan keadaan. Tetapi berapa ramai ustaz, doktor, polis, jurutera, pegawai bank dan kita-kita semua yang ketika dalam perjalanan memanjat tangga kenaikan pangkat, kita tertinggal isteri dan anak-anak di belakang. Jika lebuh raya kita boleh berpatah balik. Tetapi jika mereka ditinggalkan dari Tarbiah dan didikan Islam, ketika kita tersedar yang mereka yang sudah jauh ketinggalan di belakang, apakah ada jalan pulang? Apakah ada satu lagi peluang? Jawapannya TIADA.

Jika ada lelaki atau wanita yang berjaya di dalam kerjaya, jangan lupa kepada pengorbanan anak-anak selama ini. Jangan lupa dosa kita terhadap mereka.

Saya hairan semasa membaca sabda Nabi SAW betapa tanda Kiamat itu adalah pada ibu yang melahirkan tuannya. Anak durhaka jadi kebiasaan. Mengapa suasana begitu boleh terjadi?

Akhirnya saya membuat kesimpulan, anak durhaka di akhir zaman, bermula dengan dosa ibu dan bapa yang sibuk bekerja. What you give, you get back!

Maafkan Abi dan Ummi!

ABU SAIF @
www.saifulislam.comCheras 56000, 19 April 2006